Юзабіліті тестування: чому воно необхідне і як правильно проводити

Юзабіліті тестування: чому воно необхідне і як правильно проводити

Більше 48% користувачів вважають хороший дизайн показником надійності бізнесу, а на те, щоб сформувати першу думку про інтерфейс, за даними Google, людині потрібно лише 1,7 секунди. Тому usability тестування стає невід’ємною частиною у розробці сайту, мобільного додатка та будь-якого іншого програмного продукту.

За визначенням, тестування юзабіліті — це оцінка зручності проєкту кінцевого споживача. Фактично, воно дає можливість розробникам та маркетологам поглянути на продукт очима кінцевого користувача, щоб оцінити його відповідність очікуванням людини та визначити проблемні місця в інтерфейсі.

Етапи проведення юзабіліті-тестування

Для отримання достовірних результатів, юзабіліті тестування сайту або програми має виконуватись відповідно до конкретних планів. Можна виділити шість основних етапів проведення дослідження.

Крок №1. Визначення цілей

Кожне тестування повинно мати ціль, тому на першому етапі важливо визначити, що саме перевірятиметься. Наприклад, метою може бути:

  • Тестування швидкості завершення завдання. Перевірка того, чи може людина вчинити цільову дію за допомогою програмного продукту, і скільки дій їй потрібно для цього виконати.
  • Тестування навігації. Перевірка зручності переміщення користувача між різними розділами проєкту та коректності роботи кнопок та посилань.
  • GUI тестування. Перевірка графічного інтерфейсу.
  • Виявлення помилок. Виявлення багів в інтерфейсі та аналіз їх впливу на поведінку користувача.

Крок №2. Вибір способу юзабіліті-тестування

Найчастіше тестування юзабіліті проводиться методом чорної скриньки — коли проєкт аналізується лише з погляду користувача, без знань про внутрішній пристрій програмного продукту. Існує кілька поширених способів проведення тестів:

  • Віддалене тестування. Таке тестування може проводитися респондентами вдома чи робочому місці, без участі модератора.
  • Очне тестування. Проводиться за конкретним сценарієм. І тут респондент і модератор перебуває у одному приміщенні, і обговорюють питання у процесі проведення дослідження.
  • A/B тестування. Респондентам пропонується два варіанти програмного продукту, з яких вони вибирають найзручніший для себе.
  • Відстеження руху очей. Спеціальне ПЗ аналізує, куди дивиться користувач у процесі взаємодії з програмним продуктом. Це дозволяє визначити найоптимальніше розташування конкретних блоків.

Крок №3. Підбір респондентів

Розробники, дизайнери та маркетологи, глибоко знайомі з продуктом, часто не можуть об’єктивно оцінити зручність інтерфейсу. Тому для проведення юзабіліті-тестів залучаються тестувальники або фокус-групи зі сторонніх осіб, які вперше бачать інтерфейс.

Також, для отримання достовірних результатів, варто віддати перевагу респондентам, які є цільовою аудиторією програмного продукту, або схожі на майбутніх реальних користувачів за основними характеристиками:

  • вік;
  • стать;
  • місце проживання;
  • рівень освіти;
  • технічна підготовка;
  • сфера діяльності;
  • рівень прибутку.

Крок №4. Створення сценарію тестування

Сценарій тестування – це завдання, яке будуть виконувати респонденти в рамках проведення дослідження. Щоб отримати коректні та об’єктивні відгуки, рекомендуємо відмовитись від докладних інструкцій, оскільки вони можуть вплинути на результат. Краще давати користувачам проблему, наприклад, замовити конкретний товар, і дати їм повну свободу дій при роботі з інтерфейсом.

Поставлені завдання можуть бути двох видів:

  • відкриті – дозволяють спостерігати, як респонденти взаємодіють з інтерфейсом;
  • закриті – підходять для тестування конкретних функцій програмного продукту.

Обидва підходи є цінними для перевірки юзабіліті, і можуть використовуватись у потрібній послідовності для найбільш детального дослідження.

Крок №5. Проведення тесту

Якщо проводиться очне тестування, перед початком дослідження з кожним респондентом потрібно провести діалог та пояснити завдання та цілі перевірки.

Важливо дати людині зрозуміти, що тестуються не його особисті навички, а зручність інтерфейсу. При цьому рекомендуємо уникати вживання професійної термінології та питань, що наводять, які надалі можуть вплинути на результат.

Крок №6. Аналіз результату

За підсумками тестування можна визначити сильні сторони проєкту, загальні побажання користувачів та проблеми, які необхідно усунути.

Далі виявлені баги групуються за спорідненою ознакою, і складається їхній рейтинг за шкалою:

  • Критичні помилки. Непрацюючі функції програмного продукту, через які користувачі не змогли завершити сценарій тестування.
  • Серйозні помилки. Проблеми, які можуть вплинути на враження користувача, і через які він може перервати сесію. Наприклад, якщо посилання відкривається довше 10-15 секунд, людина може просто закрити вкладку та перейти на сайт конкурента.
  • Мінорні помилки. Проблеми, що не надають глобального впливу на сценарій використання продукту, але виправлення яких покращить досвід відвідувача користувача.

Такий рейтинг допоможе правильно розставити пріоритети у виправленні багів.

Юзабіліті тестування в AVADA MEDIA

Кожен продукт, що розробляється в AVADA MEDIA, проходить повний цикл usability-тестування, завдяки ваші клієнти будуть користуватися надійним і зручним інтерфейсом, що не потребує доробок, відразу після релізу.

Screenshot ×
З'явилися питання?

Зв'яжіться з експертами З'явилися питання?

+
@
Згода на обробку персональних даних

Користувач, оформляючи заявку на сайті https://avada-media.ua/ (далі – Сайт), погоджується з умовами цієї Згоди на обробку персональних даних (далі – Згода) відповідно до Закону України “Про захист персональних даних”. Прийняттям (акцептом) оферти Згоди є відправка заявки з Сайту або замовлення у Оператора за телефонами Сайту.

Користувач дає свою згоду на обробку своїх персональних даних з наступними умовами:

  1. Дане Згода дається на обробку персональних даних як без, так і з використанням засобів автоматизації. </ Li>
  2. Згода поширюється на наступну інформацію: ПІБ, телефон, електронна пошта. </ Li>
  3. Згода на обробку персональних даних дається з метою надання Користувачу відповіді на заявку, подальшого укладення та виконання зобов’язань за договорами, здійснення клієнтської підтримки, інформування про послуги, які, на думку Оператора, можуть представляти інтерес для Користувача, проведення опитувань і маркетингових досліджень . </ li>
  4. Користувач, надає Оператору право здійснювати наступні дії (операції) з персональними даними: збір, запис, систематизація, накопичення, зберігання, уточнення (оновлення, зміну), використання, знеособлення, блокування, видалення і знищення, передача третім особам, з згоди суб’єкта персональних даних і дотриманням заходів, що забезпечують захист персональних даних від несанкціонованого доступу. </ li>
  5. Персональні дані обробляються Оператором до завершення всіх необхідних процедур. Також обробка може бути припинена за запитом Користувача на електронну пошту: info@avada-media.com.ua </ li>
  6. Користувач підтверджує, що, даючи Згода, він діє вільно, своєю волею і в своєму інтересі. </ Li>
  7. Справжнє Згода діє безстроково до моменту припинення обробки персональних даних з підстав, зазначених у п.5 даного документа. </ Li>
    </ Ol>
Долучайтеся до нас

Надіслати резюме

+
@

Зв’яжіться з нами будь-яким зручним для вас способом:

+ 38 (097) 036 29 32